Da må huset bli akkurat som på tegningen? Anita Wiese og Øystein Sletvold tenkte det. Der tok de grundig feil.
Anita og Øystein bodde på 40 m2 på Vestveien, hvor de hadde pusset opp en gammel husmannsplass fra tidlig 1900-tallet. Denne eiendommen fant et familiemedlem ved å søke på «billigst på landsbasis» på Finn.no. Øystein falt pladask for denne gamle eiendommen. Han fortalte Anita at han hadde kjøpt eiendommen før de dro for å se på den. Dette var ikke helt sant, men han hadde sååå lyst på den, og tenkte at Anita lettere ville akseptere et kjøp hvis hun trodde den allerede var kjøpt. Han benyttet seg altså av det velkjente «det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse». Anita falt heldigvis for eiendommen, og de flyttet til Tjøme.
Da de ble foreldre, fant paret ut at de enten måtte utvide huset de bodde i eller finne noe nytt. De trivdes veldig godt på Tjøme, og ville gjerne fortsette å bo der. Paret saumfarte Finn.no, men det var sjeldent det kom hus til salgs i området, og det var høy inngangssum – selv på oppussingsobjekter.
Endelig dukket det opp et interessant byggefelt med 4 interessante tomter! Alle tomtene hadde byggeklausul fra Mesterhus, noe paret i begynnelsen var litt skeptiske til. De hadde nemlig mange egne ideer om hvordan de ønsket at huset skulle se ut! De tenkte at valgmulighetene med et kataloghus var få. Der fikk de seg en overraskelse! Kunderådgiver Leif-Erik fra Mesterhus Tønsberg og byggmester Rune fra Harald W. Andersen fortalte at de kunne gjøre så mange endringer de ønsket, så lenge trappen stod omtrent slik som på originaltegningene. Lykken var å ta og føle på da de satte seg ned for å planlegge sitt eget drømmehus.
Anita og Øystein brukte lang tid på tegningene før byggingen startet. Noe de i ettertid er veldig glade for at de gjorde. Dette til tross for at husmannsplassen deres ble solgt så fort at den lille familien i mellomtiden endte opp med å bo hos venner, i telt, på en seilbåt og i en bobil!
Det var mange fine kataloghus å velge mellom, men med hensyn til solforholdene falt valget på husmodellen Melinda – som de speilvendte og gjorde noe større. Sammen har de tegnet planløsningen.
Egne tegninger med ønskede endringer ble levert til Mesterhus, som rentegnet disse i henhold til gjeldende regelverk, slik at drømmehuset deres også skulle bli et lovlig drømmehus. «Det gikk fort», sier Anita, «etter en uke kom de ferdige tegningene. Planløsningen var som vi hadde tegnet den, med noen få tekniske endringer.»
«Når man bygger hus er det ikke alltid man er enige, men vi har inngått kompromisser på noen ting som vi begge er veldig fornøyd med i dag. Blant annet at vaskerommet ble flyttet til 1.etg. og fikk egen inngang. Det ble i utgangspunktet 1-0 til Øystein med denne løsningen», ler Anita.
«Vaskerommet ble så tegnet inn under badet i 2.etg, slik at vi kunne lage enn sjakt for skittentøy fra bad til vaskerom. Denne ideen fikk vi etter at vi hadde leid en stor enebolig hvor det var langt å bære skittentøy» forteller hun videre.
«Vi har faktisk tilpasset det meste etter egne ønsker,» forteller Øystein. Vi har flyttet yttervegger og laget egne romløsninger. Vi har også valgt alle materialer selv, fra gulv til tak, ja – alle detaljer. Mesterhus har materialprøver tilgjengelig på kontoret sitt, og det har vært veldig viktig for oss å kunne se, ta og føle på de ulike før vi bestemte oss. Leif-Erik kom med ulike forslag til oss, tilpasset vårt budsjett. Det å kunne få prisoverslag på de ulike valgene har hjulpet mye!»
Boden ble plassert ute etter Anitas ønske, og Øystein påstår at han er fornøyd med denne løsningen i etterkant han også. Nå er riktignok Øystein svært opptatt av en høy WAF-faktor eller Wife Acceptance Factor, som vi kan lese følgende om på Wikipedia:
Wife acceptance factor (WAF) is an assessment of design elements that either increase or diminish the likelihood a wife will approve the purchase of expensive consumer electronic products such as high-fidelity loudspeakers, home theater systems and personal computers. Stylish, compact forms and appealing colors are commonly considered to have a high WAF. The term is derives from the idea that men are predisposed to appreciate gadgetry and performance criteria whereas women must be wooed by visual and aesthetic factors.
Med fokus på høy WAF-faktor på det meste, får Øystein fleksibilitet nok til å plassere trommesettet sitt i stua 🙂
Øystein er elektriker. Og opptatt av smarte hjem. Han har utført det elektriske arbeidet selv, noe som også har gjort at paret har vært tilstede under byggeprosessen og fulgt den tett.
Med et multiromssystem kan man fylle hele huset med musikk. 14 innebygde høyttalere og spillere i forskjellige rom kan spille sammen over wi-fi-nettverket. Musikk og volum kan styres individuelt i alle rom fra en app. Just as they like it.
Anitas krav til Øysteins smarte installasjoner har vært at det skal være fysiske brytere der det er mulig, i tillegg til app-styrte funksjoner. Hun stoler nemlig ikke helt på at alt skal fungere fra telefonen til enhver tid. Øystein ler og legger til «…og så blir jo ikke huset smartere enn den som programmerer det, da, så fysiske brytere gir jo en ekstra trygghet!»
«Vi er veldig fornøyd med snekkeren, Christopher fra Harald W. Andersen, som har stoppet opp og spurt oss hver gang det har vært noe han har lurt på. Han har også kommet med forslag til mange gode løsninger», sier Anita.
Øystein fortsetter «…og det har nok blitt flere spesielle løsninger her enn i et vanlig hus, så god dialog har vært viktig for oss. Blant annet måtte han vente på at vi fikk koblet 26 meter støvsugerrør til sentralstøvsugeren vår før han kunne lukke gulv og vegger. Heldigvis har han vært tålmodig med oss.»
Hvilke valg har dere tatt innvendig, er det meste der også bestilt gjennom Mesterhus?
Anita drar på smilebåndet. «Neeei, ikke alt, men det angrer vi litt på egentlig, for vi har hatt endel tull med leveringer på det vi har tatt fra andre aktører. Vi har fått varer i feil størrelser og materialer, og sånt tar jo litt på i en hektisk prosess. Leif-Erik kom med mange gode innspill mens vi holdt på med valg av ulike innredninger, og det vi valgte fra samarbeidspartnere av Mesterhus har vært riktig levert hver gang. Vi er veldig fornøyde med alt vi har valgt nå i ettertid altså, men det er jo greit at de varene man bestiller faktisk kommer med de målene og i de materialene man har bestilt.»
Paret viser frem platetoppen de har valgt. Denne har integrert ventilator som trekker matlukt, fett og os ned fra koketoppen. Viften er effektiv og skal gi et renere inneklima enn en tradisjonell kjøkkenvifte. «Denne er vi veldig fornøyd med,» sier Anita, «vi slipper å ha en ventilatorhette ned fra taket som vi kan skalle i, og i tillegg forsterker den det minimalistiske inntrykket av kjøkkenet vårt.»
Valget for oppvarming falt på varmepumpe og vannbåren varme, som de også er svært fornøyde med. «Strømregningen er merkbart mindre nå!»
Og så trappen da. Her anbefalte Leif-Erik en repotrapp. Dette er 2 trapper i kombinasjon med et mellomplatå. Disse trappene tar endel plass, men man får mer luft med større åpning på toppen, og mange syntes også at de er best å gå i, med like og brede trinn. Med Øysteins elektrikerkompetanse og sansen for smarte løsninger ble det selvsagt montert belysning på veggen langs trinnene.
Å bygge hus er en av de største og viktigste investeringene man gjør i livet. Da er det ekstra viktig å ha full kontroll på hva ting kommer til å koste. Hvordan har dere hatt kontroll på kostnadene deres i prosessen?
«Kontroll på kostnadene, det har Leif-Erik hatt! Han har vært helt fantastisk i denne prosessen, han har hatt full kontroll på kostnadene våre hele veien», forteller Anita.
«Ja», stemmer Øystein i, «…for eksempel så hadde vi tegnet inn en kjempebalkong som så bra ut på tegningen. Leif-Erik lurte på hva vi skulle med en så stor balkong, og da svaret vårt var vi skulle bruke den til å lufte dyner, måtte han le litt. Leif-Erik kunne kjapt fortelle at denne tok for mye bebygget areal og ville gå på bekostning av størrelsen på huset eller garasjen. Dersom vi minsket arealet på balkongen, så kunne vi i tillegg få de takvinduene og «Royal impregnert»-kledningen vi ønsket oss for den samme prisen. Det hadde vi ikke tenkt på.»
«Han så hele tiden gode løsninger for hva vi kunne få for summen vi hadde tilgjengelig», forteller Anita takknemlig.
Det sies at man må bygge hus tre ganger før man blir fornøyd. Hva ville dere gjort annerledes i deres neste hus?
Anita og Øystein ser på hverandre, og Øystein svarer etter en liten tenkepause «Vi tror ikke det tredje huset ville vært annerledes, faktisk!». «Nei, det ville nok ikke det», smiler Anita.
«Vårt beste tips er å bruke tid i planleggingsfasen! Ikke gjør beslutninger mens snekkeren står med hammeren i hånden. Det koster mye mer å gjøre om på ting i etterkant enn å få det gjort på en tegning», sier Øystein. Anita nikker bekreftende og fortsetter «Vi har ikke trengt å endre noen ting. Det er ikke nødvendig med grep i etterkant når det er gjennomtenkt før man begynner.»
«Absolutt, veldig», kommer det i kor «… både Leif-Erik og byggmester Rune fra Harald W. Andersen! Det var helt strøkent ryddet her under hele byggeprosessen, i tillegg til at alt ble som avtalt!»
«Åh, så mye skryt da gitt, jeg blir helt rørt, jeg! Det er jo alltid hyggelig å høre at kundene er fornøyde. Rådgivningsjobben er innmari gøy, det er en veldig spennende del av jobben min, det å være med på å realisere husdrømmen.» Leif-Erik forteller videre at de fleste kundene naturlig nok er opptatt av trygghet i en byggeprosess. «Det er svært viktig for oss å ha solide byggmestere som kan levere det vi lover, og å ha kontroll på økonomien i kundens prosjekt.»
Hvordan har det vært å jobbe med Anita og Øystein?
«De er to blide og positive mennesker som det har vært veldig gøy å jobbe med. De har vært topp motiverte, og vi har sparret mange idéer og tanker. Det har virkelig vært en takknemlig oppgave å bistå i dem i prosessen.»
Å bli kjent med kunden og vite hva som er viktig for dem, er noe Leif-Erik bruker tid på. «Kunder har ulike ønsker og behov, og det er viktig for oss å skreddersy en løsning for dem. Kataloghus er nå blitt mer et utgangspunkt for kunden, enn en ferdig tegning. Kunder kan også gjerne komme med tegninger på en serviett (det har hendt!), vi tegner det ferdig slik kunden vil ha det uansett. De aller fleste husene vi bygger i dag er spesialtilpasset, og det behøver ikke koste mer heller!»
Leif-Erik forteller at det er et privilegium å stå på en tomt det ene året, og se det ferdige huset han har vært med på å planlegge det andre året. «Ja, i tillegg til det å få jobbe med kundene, da!», avslutter kunderådgiveren fra Mesterhus Tønsberg.